Federatia „Solidaritatea Sanitara” a publicat pe pagina de Facebook rezultatele negocierii pe tema legii salarizarii de miercuri, 27 ianuarie, de la Ministerul Sanatatii:
Negocierile au debutat cu propunerea MS de a discuta doua puncte:
- I) Eliminarea disfunctionalitatilor;
II) Proiectul unei noi legi a salarizarii. - Eliminarea disfunctionalitatilor, vizand urmatoarele aspecte:
- Eliminarea discriminarilor salariale
Acest punct a inceput cu prezentarea de catre doamna Doina Tanase (director in M.S.) a propunerilor si estimarilor la care ministerul a lucrat. Este vorba de doua puncte: - S-a lucrat la materialele necesare pentru a raspunde solicitarilor initiale ale Ministerului Muncii – salarizarea pe functii, grade si surse de finantare
- Eliminarea discriminarilor salariale, gandita de pe doua nivele diferite:
a) Eliminare diferentelor de salarii intre situatii identice
– Estimarile financiare – cresterea salariilor la limita maxima pentru 26.003 persoane aflate in aceasta situatie, ceea ce ar presupune o influenta finala de 13.000.400 lei/luna - b) Eliminarea suprapunerilor de salarii datorita cresterii salariului minim
– Solutia de crestere propusa/criteriu suplimentar de departajare: vechimea in munca
Dl. Vasile Andries, unul dintre reprezentantii â€Solidaritatii Sanitare†la negocieri, a atras atentia asupra unui fenomen previzibil: daca crestem salariile la cei aflati la nivelul minim (suprapunere de trepte de salarizare) atunci se va produce o suprapunere la urmatorul nivel de salarizare (referinta – asistentele medicale), ceea ce inseamna ca nu rezolvam problema. Cu alte cuvinte, inechitatile se mentin, doar ca se deplaseaza la nivelul urmator. Din punctul nostru de vedere este evident ca solutia ideala o constituie o noua grila de salarizare.
– Estimarea impactului financiar: 16742 persoane aflate in aceasta situatie, pe cele 5 gradatii, cu o influenta financiara de 5.000.500 lei/luna.
La intrebarea dlui Costel Gheorghe – presedinte al Sindicatului National â€Solidaritatea Sanitara†din DSP-uri, daca sunt incluse si DSP-urile in evaluarea discriminarilor salariale, raspunsul Ministerului Sanatatii a fost afirmativ.
Federatia â€Solidaritatea Sanitara†a solicitat in mod imperativ, la negocierile de ieri cu Ministerul Sanatatii, ca eliminarea disfunctionalitatilor sa includa si urmatoarele puncte, asa cum am stabilit in cadrul negocierilor de la Ministerul Muncii:
1) Aplicarea sporurilor la salariile de baza si estimarea impactului financiar
Am indicat faptul ca aceasta este de fapt masura cea mai importanta, ea afectand toti salariatii din sistemul sanitar. Importanta ei este cu atat mai mare cu cat noi avem deja demonstrarea juridica a acestui drept si am prezentat-o.
Reprezentantii MS au spus ca o astfel de estimare s-a facut in luna august a anului trecut, fiind vorba de cca. 1,2 miliarde lei.
Consideram ca este evidenta necesitatea unei noi estimari, deoarece trebuie luate in calcul modificarile induse de cresterea salariilor cu 25%.
2) Plata garzilor medicilor in forma solicitata si estimarea impactului financiar
Reprezentantii MS au afirmat ca au deja in lucru un proiect de modificare a OMS privind garzile, urmand sa se rezolve astfel situatia.
Am indicat pe scurt situatia si argumentele, indicand ce le cerem si aratand ca este vorba de drepturi pe care medicii le au deja in baza legislatiei in vigoare, asa cum am demonstrat.
3) Estimarea impactului financiar al echivalarii asistentelor medicale
â€Solidaritatea Sanitara†a argumentat acest punct pe doua directii:
a) Demonstrarea juridica a dreptului la echivalare, transmisa deja Ministerului Sanatatii.
b) Problema unei solutii privind salarizarea de urgenta la acelasi nivel am rezolvat-o deja din punct de vedere juridic in cadrul negocierilor purtate cu fostul ministru al muncii, doamna Rovana Plumb.
4) Propunerea unui set de solutii pentru finantarea eliminarii acestor disfunctionalitati
Presedintele F.S.S.R. a explicat ca insistentele noastre pe acest punct sunt determinate de:
– Necesitatea de-a asigura finantarea cresterilor salariale/eliminarii disfunctionalitatilor, pentru a nu a ajunge in situatia in care salariatii nu pot beneficia de acest drepturi datorita lipsei de bani.
– Nu dorim sa vedem conducerea unitatii prinsa tampon intre salariati si guvernanti, incapabila sa gaseasca solutii.
– Chiar si in situatiile in care se gasesc solutii pentru asigurarea salariilor nu mai raman banii necesari pentru asigurarea materialelor si medicamentelor, determinand atat o scadere a calitatii serviciilor medicale cat si o scadere a calitatii vietii profesionale.
Federatia â€Solidaritatea Sanitara†a propus sustinerea in comun a doua solutii fundamentale, pe care le-am ridicat si la negocierile de la Ministerul Muncii:
- a) minim 55% din bugetul Casei pentru salariile angajatilor din unitatilor sanitare publice (prin stabilirea ponderii pe care o au cheltuielile cu resursa umana in valoarea serviciilor medicale).
- b) Introducerea asigurarilor complementare de sanatate
- Proiectul unei noi legi a salarizarii
Punctual, „Solidaritatea Sanitara” a indicat pozitia noastra:
1) Aplicarea Legii nr. 284/2010 doar ca un punct de inceput in negocierea salariilor, insa luand in considerare un coeficient de raportare egal cu salariul minim pe economie. De mentionat ca Ministerul Sanatatii a fost de acord ca salariul minim pe economie sa devina noul coeficient de raportare;
2) In forma actuala nu ne convine aceasta lege, putand lua in discutie cel mult forma ei cu modificarile propuse (unele deja acceptate) in negocierile din toamna anului trecut.
Federatia „Solidaritatea Sanitara” insista in special pe doua masuri:
– Clasa de salarizare speciala pentru medici, peste nivelul actual al celor cu studii superioare
– „Mutarea†asistentelor medicale cu studii superioare pe locul pe care-l ocupa acum medicii in ierarhie si rearanjarea grilei in functie de aceste mutari.
3) Criteriile de evaluare/performanta
- a) Introducerea acestora presupune stabilirea a doua elemente esentiale:
– Criterii de performanta/evaluare
– Procedura obiectiva de evaluare - b) In documentele prezentate de â€Solidaritatea Sanitara†Ministerului Muncii, am comunicat observatiile noastre atat asupra criteriilor cat si a procedurii de evaluare ce trebuie implementate, inclusiv pentru premiere.
c) â€Solidaritatea Sanitara†a aratat faptul ca decizia noastra este legata si de solicitarea pe care o avem pentru introducerea salarizarii suplimentare in functie de performanta. Am indicat faptul ca in ultimii 4 ani au fost mai multe intentii ale guvernantilor in acest sens.
d) Cel mai mare risc vizavi de criteriile de performanta il reprezinta lipsa partii sindicale de la elaborarea acestora, riscand astfel ca gradul de obiectivitate al criteriilor si procedurii de evaluare sa fie lasat doar la aprecierea guvernului.
4) Principiile noii legi ale salarizarii
Fideli strategiei noastre, am subliniat urmatoarele:
a) Prima noastra optiune este pentru o lege separata de salarizare a personalului din Sanatate, datorita specificului activitatii acestuia. Am indicat faptul ca cresterile salariale le-am obtinut prin strategii de nisa, nu sub forma cresterii tuturor salariilor din sistemul bugetar.
b) A doua noastra optiune este pentru solutia pe care am evidentiat-o si in negocierile de la Ministerul Muncii: introducerea unei exceptii in cazul Sanatatii, sub forma salarizarii suplimentare in functie de performanta.
c) â€Solidaritatea Sanitara†considera ca trebuie sa lucram la principiile unei legi a salarizarii specifice sectorului sanitar.
Federatia „Solidaritatea Sanitara” a fost reprezentata la negocieri de:
Viorel Rotila, presedinte
Stefan Nicolae, vicepresedinte
Vasile Andries, secretar federal
Florin Chirculescu, reprezentant Departament Medici
Costel Gheorghe, presedinte Sindicatul National „Solidaritatea Sanitara” din DSP-uri